عکس العمل «تینا پاکروان» به توقیف «تاسیان»/ چرا از یک قصه عاشقانه میترسید؟_طلوع شرق
[ad_1]
به گزارش طلوع شرق
تینا پاکروان، کارگردان سریال «تاسیان» در عکس العمل به انتشار کردن خبر توقیف انتشار کردن این سریال توسط رسانه قوه قضائیه، او گفت: حقیقت این است که در طول دوران فعالیت حرفهایام در این سرزمین، تا کنون با این چنین تواناییای روبه رو نشده بودم؛ این که چیزی را تا این اندازه غلط بفهمند و با همین برداشت غلط هم کارشان را جلو ببرند! من از آنجایی که خودم در حوزه نقد فیلم کار کردهام، معنی نقد را میفهمم و کاملا این نوشته را فهمیدن میکنم که امکان پذیر عدهای یک سریال را دوست داشته باشند و عدهای دیگر به اجزای آن همانند کارگردانی، بازیگری و فیلمنامه نقد داشته باشند. ولی این که هجمه و پروندهسازی شکل بگیرد، بهنظرم هم قابل شکایت است و هم قابل بازدید.
پاکروان افزود: آنچه علیه سریال «تاسیان» ناظر بودیم، بهنحوه مشهودی سازماندهی شده است . ببینید عوامل این سریال نزدیک دو سال تلاش کردهاند تا اثری را به سرانجام برسانند که مردم آن را دوست داشته باشند. آن زمان گروهی از سر انگیزهای که نمیدانم آن را بخل و حسادت بدانم یا هراس، این هجمه را به راه انداختهاند.
کارگردان «تاسیان» در ادامه گفت: این که برخی برای هجمه به این سریال، از مرحله انتقاد از بازیها و فیلمنامه و کارگردانی عبور کردهاند و دست روی تحریف تاریخ گذاشتهاند، چه معنایی دارد؟ من در این سرزمین دو سریال تاریخی ساخته ام و قطعا برای ساختن آنها هم تاریخ را مطالعه کرده ام و هم مشاورین و پژوهشگران خبره ای داشته ام ، صرف اشاره به تحریف تاریخ بدون علت و یا با اشاره به موارد غلطی چون عدم وجود جلال آل احمد در شب شعر گوته( شمس آل احمد سخنران شب سوم گوته می بود) نشان از بی سوادی راویان یا مغرضانه بودن پرونده سازی های ایشان دارد. آن ها فرق جلال و شمس آل احمد را نمی دانند و آنقدر بی سواد می باشند که از ده شب شعر گوته با گفتن میتینگ بیضایی یاد می کنند.
من ۴۷ سال سن دارم و در همه این سالها تصویری که از یک ساواکی در تلویزیون به ما نشان دادهاند، همراه با کلیشههایی همچون کراوات و مشروب و سیگار بوده است. سپس هنگامی نوبت به سریال ما میرسد، اعتراض میکنند که چرا شرب خمر نشان دادهاید! مگر من میتوانم عکس یک ساواکی را در حال نماز خواندن نشان دهم؟ طبقه فرد دیگر هم در سریال داریم که هم نمازشان را میخوانند و هم اعلامیهشان را پخش میکنند. طبقه فرد دیگر هم همان زمان بودهاند که سینما میرفتند، موسیقی گوش میدادند و مشروب هم میخوردند.
پاکروان اصرار کرد: ما برای این سریال ۱۷ ماه مشغول رفت و آمد به ساترا بودیم، چطور میشود یک دفعه سخن بگویید از توقیف کرد؟ داستان ما هم یک داستان عاشقانه است و تنها در بستر یک مقطع تاریخی در حال روایت آن هستیم. سوال من این است که نمایش آن مقطع تاریخی آیا اینقدر میتواند ترسناک باشد؟
پاکروان در توضیح داستان تاسیان با اصرار مجدد بر روایتی عاشقانه در دهه پنجاه تصریح کرد: آیا اگر من در روایت خود سراغ یک خانواده شیک و پولدار رفتم که در همان سالها زندگی مرفهی داشتهاند و اکنون پسری عاشق دختر این خانواده شده، معنایش این است که میخواهم سفیدشویی بکنم ؟ چطور میتوان این چنین برداشتی از داستان داشت؟ با این نگاه که همه سریالهای تازه که به موضوعاتی همچون اختلاس ، فساد ، دزدی و خیانت میپردازند و حتی از تلویزیون هم پخش می شوند، آیا در حال بازنمایی یک کلیت نامطلوب از جمهوری اسلامی می باشند!؟ مگر میشود اینگونه نگاه تعمیمی به شخصیتپردازی و داستان یک سریال داشت؟
وی با اشاره به حرکت شگفت ساترا برای نظارت بر تولیدات شبکه خانگی افزود: من فهمید نمیشوم که چرا ما ملزم به فعالیت تحت نظارت جایی هستیم که در واقع رقیب ما محسوب میشود؟ شبکه نمایش خانگی چرا باید زیرنظر ساترا فعالیت کند؟ من و آقای اسدزاده ۱۷ ماه است که با رفتوآمد به این سازمان مطرحمان را تصویب کردهایم. اکنون چرا باید این کار به مرحله توقیف برسد؟ خب ساترا زیرمجموعه تلویزیون است که میخواهد مطابق با رفتارهای تلویزیون با ما حرکت کند. طبیعتا بخشی از تولیدات شبکه خانگی هم رقیب تلویزیون می باشند و ساترا تمایلی به تشکیل آنها ندارد. این فرآیند باید باید تحول کند چون رقیب قطعا ناظر خوبی نیست.
او گفت: مراکزی که تصمیمگیر می باشند، چرا باید در روبه رو با این هجمهها منفعل باشند؟ آنها چرا باید داخل بازی افرادی شوند که بهجستوجو پروندهسازی می باشند؟ مشخصا گروهی از افراد موثر در جریان این پروندهسازیها، در حال قلمفروشی می باشند و اگر بخواهیم ریشهیابی کنیم، قابل پیگیری می باشند. اما مراکز تصمیمگیر بهجای آنکه از تزریق عشق و امید در قالب یک داستان عاشقانه در یک سریال استقبال کنند، خود را داخل بازی پروندهسازان میکنند و حکم توقیف خواهند داد!
وی در عکس العمل به انتقادات نسبت به پوشش بازیگران زن هم پافشاری کرد: مگر میتوانم بگویم ۵۰ سال پیش و قبل از انقلاب هم همه زنها در خیابان حجاب کامل داشتهاند؟ نتیجه این رویکرد میشود سریالهای تلویزیون که اشرف پهلوی هم در آنها حجاب کامل دارد! خب مخاطب این روایت را بعد میزند.
پاکروان با اشاره به برخی انتقادها از سریال در ادامه گفت: ما در سریال «تاسیان» کمفروشی نکردهایم و امروز هم همه عواملی که برای تکتک جزییات این سریال تلاش کردهاند، از این شرایط ناراحتند. با چه ملاک و بر پایه چه سندی میتوان این سریال را تحریف تاریخ دانست؟ من یک قصه عاشقانه روایت کردم که در دورهای از تاریخ معاصر اتفاق افتاده، امکان پذیر ایراداتی هم داشته باشد.
کارگردان «تاسیان» درمورد پیگیری برای از بین بردن مشکل پخش این مجموعه هم او گفت: در مذاکراتی که با ساترا داشتیم، هر هفته اصلاحاتی به ما میدادند اما یک دفعه میگویند، اکنون دیگر نمیدانیم چه باید بکنیم! چه اتفاقی افتاده که نمیدانید چه باید بکنید؟ ما کار عجیبی نمیکنیم که بخواهیم بابت آن هراس و ترسی داشته باشیم.
پاکروان در جواب به این که قوه قضاییه چه توضیحی درمورد علت جلوگیری از پخش سریال داده او گفت: قوهقضاییه هیچ صحبتی با ما نداشته و من خبر را اولینبار در خبرگزاری مقدار دیدم.

وی با یادآوری برخی اتفاقات قبل در خصوص سریال «خاتون» افزود: هنگامی من سریال «خاتون» را میساختم، فرآیند مجوز محصولات خانگی تا این مدت در اختیار ارشاد می بود. وزارت ارشاد در اولین مرحله خبرداد «خاتون» قابلپخش نیست و پروانه ساخت صادر نکردند.
من حضوری رفتم و مذاکره کردم و مشکل تاحدودی حل شد. تشکیل سریال را اغاز کردیم و در این فرآیند نظارت از ارشاد به ساترا واگذار شد. به احترام قانون، برای ساترا هم فیلمنامه ارسال کردیم. مدام به جلسات میرفتیم تا این که سریال به پخش رسید.
مدام مشکوک و دلواپس بودند که من چه میکنم! زیاد از نهادها و سازمانها سپس از پخش از من سپاس کردند که عرق ملی را برای مخاطبان زنده کردهام. همان زمان افرادی بودند که میانها گفتند این کار نباید پخش شود و همانها امروز «تاسیان» را توقیف کردهاند. برای من اما مردم، خانواده و سرزمینم مهم است؛ چیزهایی که زیاد ها فراموش کردند.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع