تعلق بخشی از ظرفیت مسکن ملی برای کارگران_طلوع شرق
[ad_1]
به گزارش طلوع شرق
به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، “مسکن” یکی از با اهمیت ترین مشکلات کارگران است. چرا که با افزایش و نوسانات قیمت مسکن در بازار، توان کارگران برای تهیه آن دشوار شده است. آمارها حکایت از این دارد که نزدیک به 70درصد درآمد کارگران صرف اجاره بها و فراهم مسکن می شود.
قیمت سرسامآور مسکن و به تبع آن اجاره بهای سنگین عملاً بیشتر از نصف حقوق کارگران را میبلعد و حال در شرایطی که حتی کارگران برای پرداخت اجاره در تنگناهای مالی می باشند، دیگر توانی مالی برای خرید خانه حتی به شرط دریافت وام هم ندارند.
به واسطه افزایش شکاف بین مزد و معیشت در سالهای قبل، نمایندگان کارگری، تقاضای ترمیم مزد را برای جبران هزینههای تورم و حل مشکل روزمره کارگران به شورا فرستاده بودند اما آذر ماه سال 1402 جلسه شورای عالی کار با وجود شرکای اجتماعی راه اندازی و مقرر شد قرارگاه مسکن کارگری راه اندازی شود و به امورات مسکن کارگران رسیدگی شود.
در جلسه 27اسفند ماه 1403, بهنظر وزیر کار در راستای دقت به تعلق قسمت قابل احتیاطای از سبد هزینه کارگران به مسکن، قرار شد یک کمیته سهنفره با وجود نماینده کارگران، کارفرمایان و وزیر کار راه اندازی شود و از اول سال آینده مسکن کارگران را پیگیری کنند.
صولت مرتضوی او گفت: باید به او گفت و گو مسکن دقت اختصاصی داشته باشیم، چندین دفعه نظر دادم یک شورایی راه اندازی شود و نمایندهای از سه شریک اجتماعی در آن عضو باشد.
محمد چکشیان, معاون وزیرکار در هفته کارگر خبر از ساخت 60 هزار مسکن کارگری داد.
وی از ساخت نزدیک به 60هزار واحد مسکن کارگری خبر داد و او گفت: وزیر کار چند ماه قبل دستور راه اندازی قرارگاه مسکن کارگری را صادر کردند که با وجود سازمانهای تابعه وزارتخانه و دستگاههای گوناگون و تشکلهای کارگری و کارفرمایی شکل گرفت ولی ما تمرکز کردیم روی این که چند سناریو را طراحی کنیم و برخی از این سناریوها،تعاونی محور، برخی کارفرما محور و برخی دیگر روی از بین بردن مانع ها پیش روی کارگران و کارفرمایان است.
چکشیان با گفتن این که تلاش وزارت کار این است که در چند ماه آینده رویکرد تازه و بستههای اختصاصی و رویکرد جدیدی در مسکن کارگری داشته باشیم، اظهار کرد: این رویکردها در ماههای آینده اظهار خواهد شد.جلساتی با تشکلها برگزار شده و درحال از بین بردن مانع ها هستیم و امیدواریم عمل های خوب و متفاوت از قبل رخ بدهد.
*تفاهمنامه برای تعلق مسکن به کارگران
به گزارش تسنیم؛ علی بابایی کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری نیز اخیراً با اشاره به تعلق سالانه 250هزار واحد مسکونی به کارگران، او گفت: به تازگی تفاهمنامهای با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شده که در پی ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی نزدیک به 250هزار واحد از ظرفیت مسکن ملی به کارگران تعلق داده شود.
رئیس فراکسیون کارگری او گفت: از معیشت تا مسکن جزو مطالبات مهم کارگران است که در چند سال تازه به طور گوناگون در مجلس مورد بازدید قرار گرفت، مجلس برای شاخصهای مهم همچون مسکن کارگران پیگیریهای جدی داشته باشد.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با گفتن این که مسکن کارگران به لحاظ سبد معیشتی و رفاهی از اهمیت اختصاصیای برخوردار است، افزود: نزدیک به 64ماده و تبصره از قانون کار در رابطه رفاه کارگران است، منهای سالهای دهه 60که نوشته رفاهیات کارگران در قالب تعاونیها به طور اختصاصی در دستور کار دولت قرار داشت در سالهای قبل چندان به این قضیه به طور اختصاصی پرداخته نشده است.
رئیس فراکسیون کارگری در مجلس شورای اسلامی با گفتن این که در سالهای قبل بنگاههای بزرگ در جوار کارگاههای شهرکهای صنعتی و مسکونی دایر بودند، اظهار داشت: با گذشت زمان عمل های ساخت مسکن برای کارگران در حاشیه قرار گرفت، در دهه 70به سپس به علت گرایشهای گسترشای که در سرزمین حاکم می بود نتوانستیم به ظرفیتهای رفاهی کارگران دقت کنیم، امروز کارگران با مشکلات عدیدهای روبرو می باشند که قسمت بسیاری از آن به مسائل بی توجهی حقوق کارگران در سالهای قبل باز میگردد.
بابایی کارنامی با اشاره به تعلق سالانه 250هزار واحد مسکونی کارگران، اظهار داشت: به تازگی تفاهمنامهای با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شده که در پی ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی نزدیک به 250هزار واحد از ظرفیت مسکن ملی به کارگران تعلق داده شود و تقریبا تحت گفتن ابلاغیه به ادارات کل استانی وزارتخانه کار، تعاون و رفاه ابلاغ شده است تا در این راستا کار جدی صورت بگیرد.
نماینده مردم در مجلس یازدهم با گفتن این که دولت باید برنامهای برای تامین مسکن اقشار کم درآمد جامعه به اختصاصی کارگران داشته باشد، در ادامه گفت: امیدواریم با پیگیریهایی که کمیسیون اجتماعی و فراکسیون کارگری دارند وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و این چنین وزارت راه و شهرسازی مشکلات مسکن کارگران را پیگیری کرده تا پیروزیهای ملزوم را داشته باشیم.
بابایی کارنامی با اصرار بر این که فراکسیونهای کارگری مجلس دارای شاخص پایه و مطالبهگر در مجلس است، فرمود: فراکسیون کارگری جز فراکسیونهای شاخص پایه و مطالبهگر در مجلس دوازدهم باقی خواهد می بود تا مسائل کارگران را پیگیری کند.
*آخرین حالت عمل های انجام شده در حوزه ساخت مسکن کارگری
این چنین علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در روزهای تازه، درمورد سیاست دولت درخصوص مسکن کارگری آن هم باتوجه به نابسامانی که در بازار مسکن وجود دارد، او گفت: جهتگیری دولت برای مطرح ملی مسکن اقشار ضعیف همانند جامعه گرامی کارگران است. هنگامی که 4میلیون مسکن مقصدگذاری میشود حقیقتا همین جامعه (کارگران) محور مهم می باشند و ساخت مسکن ملی با مقصد گسترش تشکیل و ساخت در جهت ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها صورت میگیرد.
او همین طور گفت: برتری اول ما در حوزه مسکن جامعه کارگری می باشند تا انشاالله بتوانند از مزایای آن منفعتبرداری کنند. به طور خاص تعاونیهای مسکن کارگری متولی ساخت و ساز مسکن کارگران می باشند و کارفرمایان هم مکلف به حمایتشدند.
سخنگوی دولت فرمود: 230تعاونی کارگری در حوزه مسکن در سرزمین وجود دارد که دولت هم پشتیبانیهای ملزوم را انجام داده است و سپس از این هم انجام خواهد داد و توافقات مختلفی بین مجموعههای صنعتی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده است.
وی با گفتن این که درحال ساخت 140هزار مسکن مسکونی فقط برای قسمت صنعت هستیم، او گفت: برای ساخت 140هزار مسکن برای قسمت صنعت وزارت راه زمین در اختیارشان قرار داده است این به غیر از زمینهایی است که خودشان داشته اند.
بهادری جهرمی او گفت: 5هزار هکتار برای ساخت مسکن در کنار شرکت های صنعتی پیش بینی شده است تا در صورت نیاز در اختیار کارگران قرار گیرد. دولت همه ظرفیتهای خودشان را قرار داده است. تعاونیهای مسکن کارگری هم پیشگام می باشند و دولت هم همراه است.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع